Kesihatan Itu Kekayaan

Monday, April 21, 2014

Atasi dan Rawat Masalah Faraj Berbau akibat Keputihan dengan Alfalfa

Atasi dan Rawat Masalah Faraj Berbau akibat Keputihan dengan Alfalfa 

Di kalangan pakar perubatan, keputihan dikenali dengan istilah Leucorrhoe atau Fluor Albus. Keputihan sebenarnya adalah cairan yang keluar dari vagina. Keputihan ada dua jenis iaitu normal dan abnormal (penyakit).
 
Keputihan normal

Dalam keadaan normal, cairan yang keluar adalah bening, tidak berwarna, tidak berbau dan tidak gatal. Keputihan normal ini juga boleh dijadikan ukuran tingkat kesuburan si gadis. Sekiranya cairan putih bening ini sepanjang 20cm, ini menandakan yang seseorang wanita itu sangat subur. Cairan ini juga dikenali dengan nama cairan ovulasi.



Keputihan abnormal

Berupa cairan seperti susu, cairan yang likat dan liat berwarna kekuningan atau kadang-kadang seperti gumpalan keju yang boleh menimbulkan rasa gatal. Sekiranya agak parah, cairan ini boleh berwarna keabuan sehingga kehijauan dan berbau hanyir serta busuk.


Simptom KEPUTIHAN ABNORMAL

# Simptom 1
~ Lendir bewarna putih kekuningan,pekat bergumpal,berbau dan gatal di vagina
~ Penyebabnya ialah kulat Candida sp
~ Jika dibiarkan boleh melemahkan pertahanan diri dan menggalakkan bakteria bahaya lain merebak seperti E-Coli


# Simptom 2
~ Lendir berwarna kuning pekat kehijauan, berbuih dan berbau busuk.Vagina terasa sakit jika ditekan,kadang kadang disertai rasa sakit semasa buang air kecil dan ada bintil atau luka di bibir vagina serta gatal.
~ Penyebabnya ialah bakteria jenis Trichomonas vaginalis dan Enterobiasis
~ Kemungkinan penyakitnya ialah jangkitan penyakit kelamin




# Simptom 3
~ Lendir pekat dan kehijauan kadang-kadang bercampur darah, berbau hamis namun tidak timbul rasa gatal pada vagina dan terdapat luka.
~ Penyebabnya adalah virus dan dikhuatiri mungkin tanda tanda awal pra kanser rahim.
 

Keadaan yang menyebabkan berlaku KEPUTIHAN

1) Pada masa yang subur
    Pada waktu subur tubuh wanita akan giat menghasilkan hormon estrogen akibatnya  

    lendir yang dihasilkan vagina akan lebih banyak dari biasa.

2) Ketika hamil
    Ketika hamil hormon estrogen lebih dikeluarkan dan pada waktu itu keputihan penting 

    untuk menjaga kelembapan sekaligus meningkatkan persediaan vagina melakukan 
    peregangan ketika waktu untuk melahirkan.

3) Saat terangsang
    Lendir di vagina akan lebih banyak keluar jika wanita terangsang secara seksual.Cairan 

    yang keluar ini berfungsi sebagai pelincir yang membantu saat melakukan hubungan 
    seksual.

4) Berat badan yang berlebihan
    Apabila lemak terlalu banyak di kaki atai celah paha dan kelangkang ini akan menjadikan 
    kawasan tadi lembab dan ini memudahkan kulat membiak dan keputihan akan terjadi.

5) Minum/memakan antibiotik dalam dos tinggi.
    Dalam vagina terdapat bakteria yang bertugas menstabilkan keasidan pH vagina agar  
    tetap dalam keadaan asid dan antibiotik yang diambil secara berlebihan akan membunuh 
    bakteria berguna tadi dan ini akan merosakkan kestabilan pH vagina dan akan 
    menyebabkan kulat dan bakteria berkembang baik dan menyebabkan keputihan.
Contoh vagina yang telah dijangkiti kulat.



Saya memang mempunyai masalah keputihan semenjak dari bangku sekolah menengah lagi. Akibat daripada tak alert tentang kebersihan bahagian tu. Zaman sekolah belum pandai nak pakai pantyliner ke hape. Bila meningkat dewasa, saya perhatikan keputihan saya makin teruk tapi tak berani nak pegi klinik. Segan. Dengar2 doktor akan masukkan ubat dalam kita punya tu. Lagilah takut.

Terbiarlah sampailah saya berkahwin dan hamil anak sulung. Semasa hamil, keputihan saya agak teruk jugak. Berbau dan berketul2. Malu dengan suami. Mujur suami jenis yang memahami. Suami suruh saya pegi check. Doktor bagi saya ubat yang masuk kat dalam kita punya tu.

Malangnya tak lama lepas tu keputihan saya datang balik. Sedih. Giveup. Lepas tu langsung saya tak makan/pakai apa-apa produk pun sampailah saya mencuba set B yang ada mengandungi alfalfa. Saya dimaklumkan alfalfa boleh mengurangkan keputihan.


Alhamdulillah setelah saya mencuba set trial yang untuk sebulan tu, keputihan saya dah x ade! Serius!!! Selalunya kalau saya pakai pantyliner daripada pagi, tengahari mesti dah penuh kesan keputihan tu tapi kali ni daripada pagi sampai petang, pantyliner saya bersih! Ya Allah rasa macam tak percaya.

Saya tunjuk dengan suami, suami tersenyum je. Kalau dulu nak tidur pun saya terpaksa pakai pantyliner, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah... Tak sia-sia saya mencuba. Saya tak malu nak berkongsi kegembiraan dengan semua orang. Dulu ader.. sekarang tidak lagi....Hehe.Terima kasih Shaklee.:-)



Macam tulah hebatnya penangan Alfalfa ni. Keputihan yang dihidap bertahun-tahun kini sembuh dengan Alfalfa.

Info Pembelian

Mengapa mesti memilih SHAKLEE 
✔ Mendapat Kelulusan KKM
✔ Tiada Kesan Sampingan
✔ Terbukti Berkesan
✔Terbukti Semulajadi
✔ Terbukti Selamat
===========
CARA ORDER:
===========
☎ Call/ SMS/WhatsApp/ Taip ke 012-3466986
COD Shaklee Kepala Batas, COD Shaklee Bertam, COD Shaklee Bukit Mertajam, COD Shaklee Sungai Petani,COD Shaklee Butterwoth, COD Shaklee Seberang Jaya,COD Tasek Gelugur, COD Penaga 

PM kami disini ➜
EMAIL : winawellness@gmail.com

Kesihatan Itu Kekayaan
www.winawellness.com

#shakleebertam #Shakleepenang #shakleekepalabatas #shakleesungaipetani
#shakleebukitmertajam #pengedarshaklee#Shaklee Tasek Gelugor#shaklee penaga
#shakleemalaysia