Langkau ke kandungan utama

Apakah Vitamin Untuk Membantu Ibu Dari "GILA MEROYAN" Selepas Bersalin

Gila Merian atau Meroyan  merupakan jenis penyakit  selepas bersalin yang amat serius  dikalangan wanita selepas melahirkan .  Biasanya  wanita yang terlibat dikenal pasti dengan mudah oleh keluarga dan juga suami. Penyakit ini disebabkan berpunca daripada angin  kotor yang berkumpul didalam rahim selepas bersalin atau disebut juga  "mother blues" 
Bapa dan Keluarga Memainkan Peranan Penting Kepada Ibu yang Baru Bersalin 
"Darah  kotor yang tidak keluar dengan sempurna dan teratur  akan
menjadi darah beracun. Darah beracun ini akan menguasai urat saraf dan mengganggu keseimbangan  hormon  wanita.  Penyakit ini hendaklah diberikan perhatian  serius kerana penyakit ini akan berlarutan seumur hidup sekiranya dibiarkan tanpa rawatan. 
Darah kotor itu juga akan menjadi punca sakit kepala , Kemurungan, Kemuraman dan seterusnya kepada sakit Angin Meroyan."



Asas utama ialah kerana penyakit ini menjejaskan otak ,cara berfikir, dan reaksi seseorang itu terhadap kenyataan hidup .Pergerakkan salur darah kerap kali menimbulkan kekacauan fikiran dan merosotkan daya untuk berfikir . Pelbagai gangguan kesihatan boleh mempengaruhi fungsi otak  sehingga menimbulkan gejala yang meyerupai penyakit gangguan jiwa (gila meroyan). Penyakit ini juga boleh berlaku jika ibu bersalin mengalami komplikasi penyakit saperti siplis, ketagihan alkohol, dan ketoksikan 

Terdapat beberapa jenis penyakit meroyan yang dikenal pasti oleh pakar perubatan tradisional Melayu.
(Jenis-jenis meroyan ini dapat disemak didalam  buku Ensiklopedia Perbidanan Melayu tulisan Anisah Barakbah, mukasurat 178 - 181)


Apakah antara kesan penyakit ini ?
  • Gangguan fungsi otak berlaku menyebabkan wanita  lepas bersalin secara tiba-tiba mengadu nampak sesuatu yang menakutkan mereka  atau mungkin mendakwa ada orang yang ingin menganiaya dan mencedrakan mereka. Dalam keadan ini mereka mungkin bertindak  agresif atau berusaha untuk melarikan diri daripada apa yang menakutkan . Lazimnya wanita ini akan mengadu bahawa ia tiada ingatan  langsung tentang tingkah lakunya yang agresif atau luar biasa itu semasa mengalaminya
  • Gangguan tidur yang menjadi lebih teruk. Ia mungkin tidak dapat tidur langsung ataupun bangun terlalu awal pada jam 2 atau 3 jam dan selepas itu tidak dapat tidur semula , sebaliknya menjadi resah dan gelisah .
  • Perubahan emosi bertambah mendadak dan ibu mungkin kelihatan bingung. Selain itu ia mungkin mengadu  mendengar suara "hantu " mengutuk atau menuduhnya  melakukan pelbagai dosa atau kesalahan.
  • Ia mungkin menyuarakan kepercayaan karut yang digelar delusi saperti mendakwa anak yang dilahirkanya sudah mati atau akan mati akibat penyakit serius walhal anaknya tidak mengalami sebarang penyakit.
  • Akibat pengalaman yang tidak normal  ini, ia mungkin cuba mencederakan diri sendiri atau  mencederakan suami malah membunuh anaknya. Oleh sebab itu kes yang serius begini perlu dirawat dalam wad untuk mengelakkan mereka daripada mencederakan diri sendiri atau orang lain .
  • Gangguan emosi atau tekanan perasaan juga kerap berlaku kepada ibu bersalin yang bermasaalah atau berpenyakit keturunan .

Kemuraman , kemurungan ,Angin Merian apakah bezanya?


Simptom-simptom dalam gila merian atau meroyan ini adalah lebih teruk lebih  menyeluruh serta lebih mengganggu keupayaan wanita untuk menjalankan tugas  harian.
Dianggarkan satu daripada setiap 500 ibu yang melahirkan anak akan mengalami  gila merian atau meroyan  ini dan biasanya  tanda-tanda ini timbul  dalam masa dua minggu pertama selepas kelahiran . Jenis  yang paling kerap berlaku ialah kemuraman dan  kemurungan yang mempunyai banyak simptom persamaanya.
Apakah terdapat penyakit-penyakit lain yang sering berlaku kepada wanita selepas bersalin , juga menakutkan?
1.    Bagi ibu yang pertama kali bersalin selalunya menghadapi keadaan radang Payu Dara . Ianya boleh berlaku selepas sepuluh hari melahirkan . Ini disebabkan oleh susu yang terlalu banyak terkumpul dan lambat dikeluarkan sehingga payu dara membengkak kerana si ibu belum pandai menyusukan bayi. Selain daripada itu puting payudara yang  merekah dan luka juga boleh menyebabkan keradangan


2.   Semasa dalam pantang biasanya ibu kurang membuat pergerakkan fizikal dan banyak tidur . Ini amalan yang kurang sihat dan boleh mengakibatkan thrombosis  atau darah beku. Penyakit ini sering berlaku pada awal minggu selepas bersalin . Pesakit akan terasa sakit kepala , bisa-bisa badan yang  keterlaluan. Keadaan ini menyebabkan perjalanan darah terutama pada bahagian tekanan saperti bahagian  punggung , pinggang dan kaki tersekat-sekat dan perlahan. Ibu akan terasa panas badan ,pergerakan nadi menjadi cepat , perasaan saperti sesak nafas dan sakit saperti dicucuk-cucuk atau kebas pada bahagian kaki dan pinggang ,lebih cepat dibahagian rahim menyebabkan sakit berdenyut dan lelehan yang berbau busuk akan mengalir keluar dari tempat sulit.

3.   Selain daripada itu jangkitan pada salur kencing juga mudah terjadi pada waktu nifas atau semasa hamil. jangkitan ini jika tidak dijaga boleh merebak ke bahagian ginjal dan menyebabkan demam


4.   Perubahan tubuh badan yang sering berlaku keatas wanitaselepas bersalin saperti perut membuncit dan berat badan semakin naik dianggap pekara biasa bagi ibu-ibu yang telah lama atau baru bersalin dan juga bagi mereka yang sering bersalin. Oleh itu , ibu-ibu cepat mengalah mengenai penjagaan kesihatan dan kecantikan tubuh badan (untuk mengembalikan bentuk badan yang asal.) Banyak alasan yang diberikan oleh mereka . Salah satunya mereka percaya selepas bersalin bentuk badan dan akan menjadi besar .

5.   Mengikut pendapat orang tua-tua setiap kali bersalin satu urat akan putus. Oleh itu , ibu selepas bersalin atau dalam berpantang akan berasa kurang selesa kerana  posisi  rahim diketika itu kembang, bengkak, dan terasa  berat .

6.   Selain daripada itu , urat saraf dibahagian pinggul masih kendur , saluran kencing dan sekitar ari-ari turut  bengkak akibat tekanan kepala bayi semasa hendak melahirkan . Luka-luka juga  sering berlaku  didalam rahim serta dipangkal semasa uri hendak dikeluarkan  dan semasa melahirkan . Luka ini disebut  " luka menggeleber " Luka yang menggeleber yang kecil biasanya dapat dipulihkan tanpa masaalah tetapi luka yang besar akan menimbulkan rasa tidak selesa  dan menggangu kesihatan . Inflamasi yang kronik dan lelehan dari faraj adalah komplikisi biasa akibat luka pada pangkal rahim yang tidak dirawati .Luka ini jika dibiarkan serta tidak mendapat rawatan  yang betul boleh menyebabkan penyakit kanser rahim atau kenser pangkal rahim .

7.   Demam kelahiran ' ialah demam semasa nifas yang disebabkan oleh infeksi di tisu rahim . Infeksi ini terjadi kerana kuman penyakit saperti streptokokus memasuki tisu di pangkal rahim atau rongga rahim sewaktu hendak melahirkan , keguguran atau pada waktu keguguran . Infeksi ini amat berbahaya kerana ia boleh membawa  maut. Infeksi mungkin  merebak dari rahim kedalam  ovari atau tisu-tisu lain sehingga  timbul abses pada selaput peritoneum lalu menyebabkan  peritonitis

8.   Lelehan yang berwarna merah akan terus mengalir selagi rahim masih bengkak dan keadaan dalaman yang kurang sihat . Lelehan yang keluar itu banyak sel darah, ketulan darah serta gumpalan dari selaput lendir rahim. Darah nifas biasanya  akan beransur kurang selama 14 hari . Selepas itu lelehan menjadi kuning coklat dan seterusnya bertukar warna menjadi putih kekuning-kuningan sehingga tiba ke hari  40 , barulah ia mula mengering. 

9.    Jika sekiranya masih ada lelehan cairan,  ini menandakan rahim masih bengkak dan belum mengecut . Tubuh akan terasa tidak selesa , masih terasa berat dibahagian ari-ari dan tempat sulit, perut sukar dikempiskan , nafas serta badan berbau busuk dan rupa paras tubuh badan kelihatan saperti  sedang mengandung . lelehan ini akan berterusan dan menjadi penyakit keputihan selepas pantang . Saluran vagina akan mengembang  serta terasa berat . Ini boleh mengganggu hubungan kelamin suami isteri

10.   Sewaktu tidur atau berjalan-jalan , pastikan ibu jari kaki dijaga supaya tidak tersepak , kerana mengikut petua orang tua-tua dulu , mereka bimbang ini boleh menyebabkan bentan (tumpah darah ) 

11.  Semasa melahirkan anak, banyak tenaga telah digunakan yang menyebabkan  keletihan . Keletihan ini juga boleh disebabkan oleh darah keluar dengan  banyak . Kadang-kadang keletihan ini boleh menggangu kesihatan dan menyebabkan tekanan emosi.  Pesanan orang tua-tua , penjagaan ibu bersalin dalam pantang hendaklah dilayan dengan baik kerana mereka dalam keadaan yang lemah  dari segi jasmani  dan rohani , mudah terkejut , mengalami gangguan emosi yang teruk dan sering tumpah darah apabila berhadapan dengan situasi sedemikian. 


Cadangan Vitamin Oleh Mama Ina untuk Mengelakan berlakunya  "GILA MERIAN" atau "MEROYAN"
 Insyaallah ibu boleh ambil vitamin Shaklee yg terbukti berkesan. Apa yg kami cadangkan khas untuk ibu selepas bersalin a.k.a berpantang adalah

Vitamin C, B Complex, Zink dan Vitalea. 

Penambahan Energizing Soy Protein sangat digalakkan.


Mengapa supplemen ini?

Ibu yang bersalin selalunya mengalami luka-luka luaran mahupun dalaman termasuk di bahagian rahim. Jadi vit c n zinc perlu di mana ia dapat membantu menyembuhkan luka. Kedua-dua vitamin ni juga sesuai diambil bagi mereka yg tak makan haruan

Kehilangan tenaga yang banyak sudah semestinya selepas bersalin,jadi pengambilan b complex bagi mengembalikan tenaga dan membantu menangani stress sangat penting.

Rutin berpantang pula membuatkan ibu seringkali terpaksa memilih makan dan mungkin berlaku kekurangan nutrisi lengkap. Jadi pengambilan vitalea adalah yg terbaik sebab ia merupakan multivitamin yg lengkap dengan mineral yg diperlukan oleh badan. Lebih-lebih Vitalea dilengkapi zat besi yang diperlukan ibu yg dh tentunya banyak kehilangan darah selepas bersalin.
Ramai yang telah mencuba dan dapat merasakan kesihatan dan pemulihan dalam masa lebih cepat.Anda boleh dapatkan sekarang dengan Harga Runtuh yang sangat Menjimatkan 

Info Pembelian

Mengapa mesti memilih SHAKLEE 
✔ Mendapat Kelulusan KKM
✔ Tiada Kesan Sampingan
✔ Terbukti Berkesan
✔Terbukti Semulajadi
✔ Terbukti Selamat
===========
CARA ORDER:
===========
☎ Call/ SMS/WhatsApp/ Taip ke 012-3466986
COD Shaklee Kepala Batas, COD Shaklee Bertam, COD Shaklee Bukit Mertajam, COD Shaklee Sungai Petani,COD Shaklee Butterwoth, COD Shaklee Seberang Jaya,COD Tasek Gelugur, COD Penaga 

PM kami disini ➜
EMAIL : winawellness@gmail.com

Kesihatan Itu Kekayaan
www.winawellness.com

#shakleebertam #Shakleepenang #shakleekepalabatas #shakleesungaipetani
#shakleebukitmertajam #pengedarshaklee#Shaklee Tasek Gelugor#shaklee penaga
#shakleemalaysia


Catatan popular daripada blog ini

Wow Hebatnya Testimoni Skin Care Set + GLA Shaklee

Selamat Berhujung Minggu buat semua kawan,Pengunjung Setia Blog Mama Ina..Alhamdulillah Hari nie berkesempatan Update Blog untuk terus berkongsi lebih banyak kebaikan Supplement Shaklee..Untuk Perkongsian Hari nie Mama Ina pilih Supplement Yang Sangat Hebat iaitu GLA Complex Apa itu GLA Complex Ada yang pernah bertanya Mama Ina Shaklee ada EPO (Evening Primrose Oil) atau tidak? Jawapannya, ADA! ..Macam- macam ada..... Tetapi kami di Shaklee namakan GLA bukan  EPO sebabnya  khasiat dan kebaikannya yang lebih baik dari EPO.  GLA ialah singkatan bagi Gamma-Linelonic Acid.Kelebihan vitamin GLA Shaklee ini ialah kerana ia mengandungi vitamin E yang asli. Jika anda tahu apa kandungan EPO, pastinya anda sudah biasa mendengar tentang GLA bukan, kerana EPO kaya dengan sumber GLA. Fungsi GLA Complex kami ialah...jeng-jeng *Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid *Membantu meningkatkan kesuburan *Melegakan PMS (sindrom pra-haid) *Membantu dalam menangani menopus *Menguatkan kuku

Jom Amalkan 7 Cara Meningkatkan Metabolisme Badan

Salam Ceria sihat dan Bahagia buat semua pengunjung blog Mama Ina.. Hari nie mama ina nk share info tentang kesihatan pulak memandangkan kita semua masih dalam mood hari raya dengan jemputan rumah terbuka dan semua makanan sangat lazatkan..maklumlah dalam riang - ria aidilfitri kesihatan pun mesti dijaga dengan baik.. Susahnya nak diet nie??????  Betul ke susah..Jom kita ikut Tips nie..cuba amalkan dan jangan ada istilah susah@stress sb kesihatan kita..kita yang tentukan bukan orang lain.Bila kita sakit kita jugak yang menanggungnyakan..ok jom kita mulakan.   Sebenarnya Sambil makan2 depan tv @ melayari internet pun kita masih boleh bakar kalori. Caranya bukan berdiet teruk..tapi dengan mengamalkan "makanan & cara pemakanan" yang boleh tingkatkan metabolisma kita (yg makin lemah bila umur makin meningkat). Bila metabolisma badan dah speed-up & up-to-date maka lebih cepat la badan kita boleh bakar lemak2 yg berlebihan tu! ;) Kajian menunjukkan, bukan ma

Vitamin Terbaik Untuk Ibu Hamil Sihat Trimester I &II

Alhamdulillah saya gembira dan bersyukur bila pagi tadi mendapat berita gembira dari pelanggan setia Vitamin Sihat&Cantik Online iaitu Puan Suhaila dari Johor yang beliau telah hamil.Anda ingin tahu vitamin apa yang perlu diambil ketika hamil.Buat semua ibu yang hamil saya mengharapkan tahap kesihatan anda berada pada tahap yang paling baik dan ibu-ibu tabahkalah hatimu menghadapi hari-hari sukar Trimester Pertama  Ok Jom Kita lihat apakah jenis Vitamin untuk Ibu2 ini Ibu hamil hanya memerlukan vitamin asas ketika hamil kerana apa yang penting sekarang adalah kandungan ibu. Antara viamin yang disarankan adalah Protein, Multivitamin dengan Iron, B-complex yang lengkap dengan asid folik, Vitamin C, Kalsium serta Omega ( Minyak Ikan).   • Fungsi setiap vitamin • Secara ringkasnya kepentingan vitamin tersebut adalah : 1-Protien : untuk bina sel. Sel terbina dari protien. Tanpa protien, pembinaan dan  perkembangan sel boleh terbantut. 2-Multivitamin dengan zat besi : demi m

Berilah Mereka Susu Yang Berkualiti..

Saya ingin berkongsi pengalaman,kisah saya dan pengambilan supplement saya percaya ramai ibu di luar sana  yang memilih natural parenting dalam membesarkan anak..Tahniah juga untuk saya dan semua ibu2 yang memilih untuk menyusukan bayi..Besar pahalanya bila kita menjalankan tanggungjawab sebagai ibu dan menunaikan hak anak2 untuk mendapatkan yang terbaik dari ibu mereka... Saya belajar dari pengalaman anak pertama "SAYA GAGAL MENYUSUKAN ANAK KERANA TIADA ILMU"oleh itu pilih dan makanlah vitamin dgn ilmu kerana kita akan lebih menghargainya.. Jadi apabila kita memilih untuk menyusukan anak yang paling utama pastikan kita sentiasa berada dalam keaadaan yg cukup sihat dari segi fizikal @ emosi.. Saya bersedia dgn cara saya iaitu memilih untuk mengambil supplement@makanan tambahan lain bagi memastikan badan saya sihat sekali gus dapat menghasilkan susu yg berkualiti sehebat kuantiti untuk bayi kembar...Saya sendiri mendisiplinkan diri saya untuk makan vitamin setiap pagi,min

RASAI KEHEBATAN VITAMIN E SHAKLEE

Alhamdulillah gembira sungguh Mama Ina  ramai yang PM/Email/SMS/Whatsapp sebab nak kenali "Cinta Hati Mama Ina" nie Jadi Tak Kenal Maka Tak Cinta..Jom Tengok dulu Si Dia ini Apa Soalan yang Kerap ditanya..Mama Ina Jawab disini yer ..

Testimoni Bergambar dan Rahsia Kulit Cantik Menawan

Alhamdulillah selesai menguruskan order Set "Vitamin Cantik Menawan" dan   menjawab semua email customer yang sangat teruja untuk mencuba Supplement Cantik yang Mama Ina jual nie..nak tahu tak apa soalan yang ditanya dan minta Mama Ina "SEGERA REPLY".. SOALAN email di INBOX Mama Ina Ramai customer yang tanyakan saya 1)Wina berapa hari nampak kesan ? 2)Wina dalam masa 7 hari dah nampak cantik ker? 3)Wina Mahal sangat la 4)Wina Set nie boleh tahan berapa lama? 5)Wina kalau bila dah cantik saya stop ada side effect tak ? 6)Wina kalau saya beli camner cara nak makan 7)Wina saya mengandung boleh ambil ker set cantik menawan nie.. #Memang inilah soalan yang memenuhi INBOX email Mama Ina JAWAPAN Mama Ina: (Entry kali ini menjawab Soalan 1-4 dulu yer) Kalau nak cantik.. perlulah berkorban sedikit.. masa / wang ringgit.. cari produk yang berbentuk Supplement walaupun harga mahal sedikit.. dah mengambil masa untuk melihat kesannya.. tapi berbaloi. dan tak memba