Langkau ke kandungan utama

Didik Anak 4 tahun Berpuasa

Syukur Alhamdulillah Ramadhan datang lagi...
Ya Allah kepadamu kami beriman
Keranamu kami berpuasa
Di bulan ini bulan yang mulia
Kami mohon rahmatmu dan keampunanmu Ya Allah

Bagaimana dengan hari pertama anda berpuasa?
 kenapa baru hari ke 10 saya bertanya? jawapannnya mudah, saya baru selesai menarik nafas lega kerana peperiksaan Trial SPM anak didik saya baru selesai..bunyi macam sayalah calon SPM 2010..saya sangat  RISAU kerana mereka anak sulong walaupun saya bukan ibu mereka, tapi saya menggalas satu tanggungjawab yang cukup besar mengajar dan mendidik mereka agar menjadi INSAN yang berguna..

Bagaimana dengan Menu Bersahur?
 saya bangun seawal 4.40 pagi..menyediakan sahur untuk saya dan suami..kami makan yang ringkas untuk sahur tapi minuman yang tidak pernah kami tinggalkan ialah Performance Drink..Kalau kita lihat iklan 100plus di kaca TV, ia mempromosikan kebaikan minuman ini di bulan puasa kerana kemampuannya memastikan kita sentiasa bertenaga walaupun berpuasa sepanjang hari. kenapa?Performance Drink juaga ialah adalah minuman isotonik yang mempunyai imbangan elektrolit yang memastikan bendalir badan sentiasa stabil. Ia mengandungi glukosa, fruktosa dan beberapa bahan lain yang menjadikan kita sentiasa bertenaga.
Hari Pertama Puasa
saya sediakan bekal untuk aiman ke tadika..Nasi dan Ayam Goreng Kicap kerana di tadika tidak menyediakan makaan berat sepanjang Ramadan.Susah hati saya kerana aiman baru berusia 4 tahun dan masih kecil pada pandangan saya untuk tidak makan seharian.Terkejut betul bila jam 3 aiman balik dari tadika bekalan yang dibawa tidak terusik..
Aiman:Mama, Aiman Puasa,kawan- kawan puasa,ustazah puasa..
Mama:Betul aiman puasa?
Aiman:Betul...Mama Aiman nak air soya?
Mama:Aiman cakap puasa?
Aiman:(habis segelas air soya) aiman puasa la nie..
Anak saya masih belum faham apa itu puasa?kerana dia masih kecil cuma saya kagum kerana dia tidak bersahur tapi boleh menahan lapar dan dahaga sehingga jam 3.40 ptg..

Hari Kedua Puasa
Aiman:Mama Aiman tak nak bawa bekal..Aiman Puasa..Kawan-kawan Puasa.


Jadi apa yang saya buat ialah bancuhkan  ESP dan Meal Shakes sebelum ke tadika..Saya perlu menghormati kehendak aiman untuk tidak membawa bekal  walaupun saya belum melatihnya berpuasa tetapi dia boleh memahami yang di sekolah bulan puasa tidak boleh makan dan minum dan dia boleh menghormati ustazah yang berpuasa walaupun ada surat pemberitahuan kebenaran untuk membawa makanan.Alhamdulillah kanak-kanak cepat belajar melalui persekitaran. Latih sedikit demi sedikit. Jika hari pertama anak anda berjaya menahan lapar dan dahaga separuh hari, keesokannya cuba panjangkan tempoh berpuasa sehingga  petang. Begitulah seterusnya sehingga anak anda berjaya puasa penuh .Apa yang kita perlu lakukan ialah:-

Beri penghargaan…. Jika anak berhasil menyelesaikan puasanya dalam sehari, berilah hadiah. tak semestinya dalam bentuk wang..saya yakin si kecil lebih mudah meneruskan ibadat berpuasa sepanjang Ramadan sekiranya ibu bapa sentiasa memberikan sokongan kepada mereka.

Memberi motivasi. “Anak yang masih kecil perlu disemai jiwanya dengan contoh teladan yang baik.Anak kecil sebenarnya mudah untuk dididik berpuasa. .maksud saya sebaiknya sediakan pelbagai program untuk mereka lakukan bagi mengisi masa terluang supaya tidak begitu terasa masa berlalu

Niat berpuasa..Jangan lupa melatih anak niat ...kalau boleh..amalkan membaca niat berpuasa bersama keluarga selepas makan malam..dgn cara ni..anak kecil akan lebih seronok

Menu makanan berbuka dan sahur untuk anak sama saja dengan menu orang dewasa.dan if possible..hidangkan makanan kegemarannya

Kurangkan menonton tv..kerana  banyak sangat tgk iklan2 makanan..menggugat iman anak kecil

Untuk sahur, perbanyaklah makanan dari jenis protein dan lemak seperti daging, nasi, telur, ikan, dan lainnya.
jadi apa supplemen yang sesuai?..pastinya  mealshake (vanila flavored ala2 mc donald milkshake tu..nyummy) ~mengandungi protein,fiber(serat) dan zat gizi tambahan yang lengkap…
menarik bukan? 3 in one..dan yang best tu..bukan je sesuai untuk anak2.. tapi untuk seisi keluarga… walau apa jua anda… bujang, berkahwin,pregnant,breastfeed.ataupun masih bergelar..student.. MEALSHAKE -pastinya perisai best untuk berpuasa... selain dari ESP ...meal shake dan performance ni kira antara supplemen terlaris..apa lagi yang anda tunggu?

Anda boleh hubungi saya 012-3466 986 atau
email saya di norwina@smskb.edu.my.

1 canister ESP (Energizing Soy Protein) & 1 canister Performance Drink total RM197 (including postage)..OR


1 canister MealShakes & 1 canister Performance Drink total RM167 (including postage)..OR
 
Jika anda ingin pergi sendiri ke mana- mana 7 cawangan Shaklee yang berdekatan anda boleh gunakan ID saya 830029 untuk dapatkan harga ahli yang cukup istimewa.

Selain itu apa yang boleh saya katakan ialah saya amat berpuas hati dan selesa sepanjang 10 hari berpuasa bersama Shaklee di bulan ramadhan kerana kami sekeluarga kekal cergas dan sihat untu menjalani ibadah ini.disamping PD,ESP dan Meal Shake yang mengandungi glukosa, fruktosa dan beberapa bahan lain yang menjadikan kami  sentiasa bertenaga.serta protein,fiber(serat) dan zat gizi tambahan yang lengkap…

Mama:Semua anak yang dilahirkan adalah bersih.Kitalah sebagai ibubapa atau pendidik mereka yang akan mencorak bentuk- bentuk anak ini di awal kehidupan mereka.Patutkah kita serahkan zuriat kesayangan kita kepada mereka yang tidak menentu akhlak Islamnya?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Wow Hebatnya Testimoni Skin Care Set + GLA Shaklee

Selamat Berhujung Minggu buat semua kawan,Pengunjung Setia Blog Mama Ina..Alhamdulillah Hari nie berkesempatan Update Blog untuk terus berkongsi lebih banyak kebaikan Supplement Shaklee..Untuk Perkongsian Hari nie Mama Ina pilih Supplement Yang Sangat Hebat iaitu GLA Complex Apa itu GLA Complex Ada yang pernah bertanya Mama Ina Shaklee ada EPO (Evening Primrose Oil) atau tidak? Jawapannya, ADA! ..Macam- macam ada..... Tetapi kami di Shaklee namakan GLA bukan  EPO sebabnya  khasiat dan kebaikannya yang lebih baik dari EPO.  GLA ialah singkatan bagi Gamma-Linelonic Acid.Kelebihan vitamin GLA Shaklee ini ialah kerana ia mengandungi vitamin E yang asli. Jika anda tahu apa kandungan EPO, pastinya anda sudah biasa mendengar tentang GLA bukan, kerana EPO kaya dengan sumber GLA. Fungsi GLA Complex kami ialah...jeng-jeng *Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid *Membantu meningkatkan kesuburan *Melegakan PMS (sindrom pra-haid) *Membantu dalam menangani menopus *Menguatkan kuku

Jom Amalkan 7 Cara Meningkatkan Metabolisme Badan

Salam Ceria sihat dan Bahagia buat semua pengunjung blog Mama Ina.. Hari nie mama ina nk share info tentang kesihatan pulak memandangkan kita semua masih dalam mood hari raya dengan jemputan rumah terbuka dan semua makanan sangat lazatkan..maklumlah dalam riang - ria aidilfitri kesihatan pun mesti dijaga dengan baik.. Susahnya nak diet nie??????  Betul ke susah..Jom kita ikut Tips nie..cuba amalkan dan jangan ada istilah susah@stress sb kesihatan kita..kita yang tentukan bukan orang lain.Bila kita sakit kita jugak yang menanggungnyakan..ok jom kita mulakan.   Sebenarnya Sambil makan2 depan tv @ melayari internet pun kita masih boleh bakar kalori. Caranya bukan berdiet teruk..tapi dengan mengamalkan "makanan & cara pemakanan" yang boleh tingkatkan metabolisma kita (yg makin lemah bila umur makin meningkat). Bila metabolisma badan dah speed-up & up-to-date maka lebih cepat la badan kita boleh bakar lemak2 yg berlebihan tu! ;) Kajian menunjukkan, bukan ma

Vitamin Terbaik Untuk Ibu Hamil Sihat Trimester I &II

Alhamdulillah saya gembira dan bersyukur bila pagi tadi mendapat berita gembira dari pelanggan setia Vitamin Sihat&Cantik Online iaitu Puan Suhaila dari Johor yang beliau telah hamil.Anda ingin tahu vitamin apa yang perlu diambil ketika hamil.Buat semua ibu yang hamil saya mengharapkan tahap kesihatan anda berada pada tahap yang paling baik dan ibu-ibu tabahkalah hatimu menghadapi hari-hari sukar Trimester Pertama  Ok Jom Kita lihat apakah jenis Vitamin untuk Ibu2 ini Ibu hamil hanya memerlukan vitamin asas ketika hamil kerana apa yang penting sekarang adalah kandungan ibu. Antara viamin yang disarankan adalah Protein, Multivitamin dengan Iron, B-complex yang lengkap dengan asid folik, Vitamin C, Kalsium serta Omega ( Minyak Ikan).   • Fungsi setiap vitamin • Secara ringkasnya kepentingan vitamin tersebut adalah : 1-Protien : untuk bina sel. Sel terbina dari protien. Tanpa protien, pembinaan dan  perkembangan sel boleh terbantut. 2-Multivitamin dengan zat besi : demi m

Berilah Mereka Susu Yang Berkualiti..

Saya ingin berkongsi pengalaman,kisah saya dan pengambilan supplement saya percaya ramai ibu di luar sana  yang memilih natural parenting dalam membesarkan anak..Tahniah juga untuk saya dan semua ibu2 yang memilih untuk menyusukan bayi..Besar pahalanya bila kita menjalankan tanggungjawab sebagai ibu dan menunaikan hak anak2 untuk mendapatkan yang terbaik dari ibu mereka... Saya belajar dari pengalaman anak pertama "SAYA GAGAL MENYUSUKAN ANAK KERANA TIADA ILMU"oleh itu pilih dan makanlah vitamin dgn ilmu kerana kita akan lebih menghargainya.. Jadi apabila kita memilih untuk menyusukan anak yang paling utama pastikan kita sentiasa berada dalam keaadaan yg cukup sihat dari segi fizikal @ emosi.. Saya bersedia dgn cara saya iaitu memilih untuk mengambil supplement@makanan tambahan lain bagi memastikan badan saya sihat sekali gus dapat menghasilkan susu yg berkualiti sehebat kuantiti untuk bayi kembar...Saya sendiri mendisiplinkan diri saya untuk makan vitamin setiap pagi,min

RASAI KEHEBATAN VITAMIN E SHAKLEE

Alhamdulillah gembira sungguh Mama Ina  ramai yang PM/Email/SMS/Whatsapp sebab nak kenali "Cinta Hati Mama Ina" nie Jadi Tak Kenal Maka Tak Cinta..Jom Tengok dulu Si Dia ini Apa Soalan yang Kerap ditanya..Mama Ina Jawab disini yer ..

Testimoni Bergambar dan Rahsia Kulit Cantik Menawan

Alhamdulillah selesai menguruskan order Set "Vitamin Cantik Menawan" dan   menjawab semua email customer yang sangat teruja untuk mencuba Supplement Cantik yang Mama Ina jual nie..nak tahu tak apa soalan yang ditanya dan minta Mama Ina "SEGERA REPLY".. SOALAN email di INBOX Mama Ina Ramai customer yang tanyakan saya 1)Wina berapa hari nampak kesan ? 2)Wina dalam masa 7 hari dah nampak cantik ker? 3)Wina Mahal sangat la 4)Wina Set nie boleh tahan berapa lama? 5)Wina kalau bila dah cantik saya stop ada side effect tak ? 6)Wina kalau saya beli camner cara nak makan 7)Wina saya mengandung boleh ambil ker set cantik menawan nie.. #Memang inilah soalan yang memenuhi INBOX email Mama Ina JAWAPAN Mama Ina: (Entry kali ini menjawab Soalan 1-4 dulu yer) Kalau nak cantik.. perlulah berkorban sedikit.. masa / wang ringgit.. cari produk yang berbentuk Supplement walaupun harga mahal sedikit.. dah mengambil masa untuk melihat kesannya.. tapi berbaloi. dan tak memba